Банкеръ Weekly

Финансов дневник

БАЛКАН И ХЕМУС ЕР СЕ РИТАТ ПО КОКАЛЧЕТАТА

Ултиматум да прекратят враждата и тайните и явни удари под кръста, да седнат и да се разберат веднъж завинаги поставил заместник-министърът на транспорта Здравко Величков на ръководствата на авиокомпания Балкан и втория национален превозвач Хемус ер. На 12 септември той извикал на спявка синдиците на Балкан Ралица Топчиева и Владимир Петков, заедно с адвоката им и пряк техен началник Тодор Ненов, както и изпълнителния директор на Хемус ер Димитър Павлов и представителя на новия мажоритарен собственик на превозвача Пирин турист Георги Попов. В присъствието на директора на Главна дирекция Гражданска въздухоплавателна администрация Захари Алексиев и други държавни чиновници заместник-министърът без много церемонии и в типичния си военноадминистративен стил им наредил до няколко дни да изчистят взаимоотношенията си и да заработят в интерес на българската държава.Що за глупост е това, възмутен питал Величков. Докато вие се карате за една или друга линия, чуждестранните авиокомпании превзеха авиопазара и чрез тях от страната изтичат милиони долари. Чужденците продължават да притискат министерството и с исканията си за увеличаване на честотите. На 28 октомври влиза в сила зимното разписание, а най-късно месец по-рано ние, съгласно международните изисквания на IATA и ICAO, трябва да им отговорим.Сядайте и се разбере, ако щете в събота и неделя, но най-късно в понеделник - вторник (б.а. - на 17-18 септември) искам решение, заявил Величков. Най-висшият държавен авиочиновник дал ясно да се разбере, че знае с подробности всички шамари, които си бият нашите два национални превозвача. Още от април Хемус ер настояваше пред транспортното министерство да получи линията до Тел Авив, като дори изпрати там свой представител и нае офис. На 2 май обаче Балкан възстанови полетите и първата линия, по която пожела да лети, беше именно Тел Авив. Поиска правата Хемус ер до Ларнака, получи ги и полетя реципрочно на кипърската Хелиос, но и Балкан започна да напира към Ларнака. Възстанови Балкан линиите до Лондон и Москва, само че и Хемус ер не изгуби мерак към тях, тъй като била записана като втори национален превозвач в съответните междуправителствени спогодби...И докато трае всичко това, до Виена примерно не лети нито една българска авиокомпания, а двата австрийски превозвача правят по 19 полета седмично и превозват по над 15-16 хил. души. Без българско присъствие са редовните линии до Прага, Варшава, Хелзинки, Брюксел, Будапеща... Над 3 млн. щ. долара изтичат от държавата само от закупени за самолетите на чуждестранните авиокомпании билети.На срещата заместник-министър Величков обяснил, че съгласно одобрения план за реконструкция и модернизация на летище София и подписаните договори за финансирането му от Европейската инвестиционна банка и Кувейтския фонд за международно икономическо сътрудничество, аеропортът трябва да инкасира определени постъпления от такси за кацане и обслужване на самолети. И че ако двата национални превозвача не се разберат в посочения кратък срок как да не си пречат, да привлекат загубените пътници и да увеличат броя на полетите, то до 28 септември Министерството на транспорта и съобщенията ще отговори положително на всички искания на чуждестранните авиокомпании за увеличаване на честотите по редовните линии. Така поне летище София ще събира повече такси за кацане и обслужване и ще задържим макар и малка част от валутата в България, подчертал Здравко Величков.Очевидци твърдят, че след срещата прозорците в централите на Балкан и Хемус ер светели до полунощ. По всичко личи обаче, че двата авиопревозвача трудно ще намерят общ език. Проведената на 13 септември среща между ръководствата им не дала резултат, същото се случило и на 14 септември. Преговорите се водели около договарянето на определен брой блок-места за всеки превозвач в самолетите на другия. Целта е да се удължат линиите, по които летят. Така пътниците на Балкан от Лондон ще могат да си закупуват директно билети - например до Бейрут, докъдето ще стигат след прекачване на самолет на Хемус в София.Междувременно на 12 и 13 септември Софийският градски съд гледа възраженията срещу предявените от кредиторите и приети от синдиците вземания от Балкан. Очаква се магистратите да се произнесат в десетдневен срок. Поради неявяване на адвокатката на двете дружества на Гад Зееви - Болкън еърлайнз холдигс Би. Ви и Зет Би Ай, възражението на Съюза на летците от гражданската авиация беше отложено за 20 септември.

Facebook logo
Бъдете с нас и във