Банкеръ Weekly

Финансов дневник

АВТОМОБИЛНИТЕ КРЕДИТИ НЕ СЪЖИВЯВАТ ПАЗАРА НА ЛЕКИ КОЛИ

За едни сватба, за други брадва. Тази поговорка е особено актуална, когато става дума за присъединяването ни към ЕС. Вносителите на автомобили положително приветстват влизането на България в Съюза, тъй като това определено е добре за бизнеса им у нас: ще бъдат въведени ограничения за ползване на стари автомобили. А търговията с ползвани возила у нас е най-страшният конкурент на вносителите на нови коли. Всяка година в България се внасят по около 120 хил. автомобила, а КАТ регистрира до 90 хил. от тях. В същото време вносителите на моторни превозни средства продават около 14 хиляди нови коли. За миналата година точният им брой е 14 361 нови возила, а за първите шест месеца на 2003-а - 7516 броя.Дисбалансът между нови и стари автомобили е очевиден, не е тайна и причината за него - ниските доходи на населението. По данни на Националния статистически институт в края на март 2003-а (по-нови данни засега няма) средната месечна работна заплата в страната е била 272 лева. При това положение за избора на автомобил решаваща е цената, а не възрастта муНищо чудно, че за да се сдобият с превозно средство, хората предпочитат да платят от 2 хил. до 10 хил. лв. за кола на старо (в зависимост от марката и възрастта й), а не между 14 хил. и 30 хил. лв. за нов автомобил от малък или среден клас. С въвеждането на изискванията на ЕС за околната среда, свързани с възрастта на автомобилите и с емисиите вредни газове, които те изхвърлят, повечето българи ще бъдат принудени или да ходят пеш, или ще трябва да купят нови коли. (Вестник БАНКЕРЪ подробно писа по темата в своя бр.29 от юли 2003 година.)Най-достъпният вариант за покупка на ново превозно средство са лизингът или банковият кредит. От три години насам двете услуги са разпространени в България. Но и те садостъпни за граждани с доходи над 1000 лв.на месец.За покриването на месечните вноски по тригодишен лизинг на Пежо 209 1.4 с дизелов двигател (цената му с ДДС е 19 672 лв.) са необходими 496 лева. Трябва да се има предвид, че фирмата вносител София Франс Ауто изисква от клиента да направи първоначална вноска от 2950 лева. Сумата може да бъде осигурена от потребителски кредит, по който гражданинът трябва да плаща 108 лв. на месец, ако погаси заема за три години. Така месечните му разходи за покупката на автомобила на лизинг ще са 604 лева. Още по 100 лв. на месец купувачът ще трябва да заделя от началото на втората година за плащане на застраховката на автомобила. В крайна сметка се получава, че новото Пежо 209 ще вади от джоба на собственика си по 704 лв. на месец. И ако той получава месечен доход от 1000 лв., ще му останат 296 лв., с които да си плаща тока, водата, отоплението, храната, данъците... Още по-големи са разходите, ако човек реши да придобие Опел Корса 1.2, чиято цена е 17 936 лева. При тригодишен лизинг от Булвария клиентът трябва да плати първоначална вноска от 3550 лева. При положение че вземе тези пари като тригодишен потребителски кредит от Банка ДСК, ще харчи за обслужването му 128 лв. месечно. Лизинговата вноска пък ще е 466 лв. на месец. Към нея трябва да се прибавят още по 100 лв. месечно за застраховка. С други думи, разходите за покупка на Опел Корса на лизинг са 794 лв. на месец. Придобиването на Фолксваген Поло 1.4 на лизинг от Юнитрейд-Х пък ще ви струва 757 лв. на месец в продължение на три години.Излиза, че покупката на който и да е нов малолитражен автомобил обрича клиента с месечни доходи от 1000 лв. на мизерия и го превръща в роб на превозното средство, което е взел на лизинг.Колата може да бъде закупена и с потребителски кредитобезпечен с ипотека. Ако се сключи подобен заем от 20 хил. лв. с Банка ДСК за срок от седем години, по него ще трябва да се плаща по 393 лв. месечно. Отделно еднократно се внасят около 100 лв., за да се впише законова ипотека в полза на банката и още толкова за месечни вноски за застраховката на автомобила. Следователно на месец той ще излиза на собственика по 493 лв. в продължение на седем години.В случай че желаещият да си купи нов автомобил вземе шестгодишен потребителски кредит за 20 хил. лв. от SG ЕКСПРЕСБАНК, месечните му разходи по обслужването на заема и застраховката на колата ще са 513 лева. Потребителски кредити срещу ипотека отпускат и други банки. В тези случаи бе констатиран един психологически проблем - българинът е силно привързан към собствения си дом и трудно се решава да заложи жилището си, за да купи нова кола. Банките усетиха този проблем и още в края на 2001-а предложиха за гражданитеспециализирани заеми за покупка на колиПощенска банка и SG ЕКСПРЕСБАНК първи излязоха на този пазар. След тях специализирани кредити за покупка на автомобили пуснаха ЕВРОБАНК, банка България Инвест и ОББ. В момента и Райфайзенбанк (България) подготвя условията за подобен специализиран заем. Явно кредитните институции виждат потенциал в пазара за нови автомобили.Пощенска банка, SG ЕКСПРЕСБАНК, България Инвест и ОББ работят с повечето от вносителите на автомобили в България - сред техните клиенти са: Юнитрейд-Х, представляваща Фолксваген; Индустриал Комерс, продаваща Хюндай; Мото Пфое - вносител на Форд, Волво и Ягуар; Еура Тек, представляваща Шкода и Булвария, която е дистрибутор на Опел. Само ЕВРОБАНК работи с един вносител на леки коли - Нисан Експо 2000, който внася японската марка автомобили Нисан.Специфичното условие при заемите за леки автомобили е, че по тях обезпечение са самите превозни средства Точно това ги прави по-привлекателни от потребителските кредити, гарантирани с ипотека. Схемата за отпускането на подобен целеви заем е следната. Клиентът отива в автокъщата, избира си автомобил и заявява съгласие да го закупи с кредит от банката, с която работи продавачът. След това отива в кредитната институция, подава необходимите документи и ако искането му бъде одобрено, банката го уведомява, че може да отиде да си получи автомобила. Кредитната институция превежда отпуснатия на гражданина заем директно по сметката на автомобилния дистрибутор. Самата кола става собственост на кредитополучателя, но тъй като заемът е обезпечен с автомобила, до погасяването му колата може да бъде продадена само със съгласието на банката.При отпускането на автомобилен кредит повечето банки искат клиентът да внесе част от цената на колатаПощенска банка, SG ЕКСПРЕСБАНК и България Инвест искат 20% от стойността на автомобила, а ОББ - 10 процента. Заемите, които отпускат Пощенска банка, SG ЕКСПРЕСБАНК и България Инвест, са с максимален срок на погасяване четири години, докато при ОББ той е пет години. И петте кредитни институции изискват клиентът да погасява дълга си на месечни вноски. Ако клиентът се спре на автомобил Форд Фиеста Комфорт (цената му с ДДС е 19 809 лв.) и го купи със заем от ОББ, месечните разходи за обслужването му ще са около 406 лева. Освен тях ще трябва да плати встъпителна вноска от 1981 лева. В случай че си осигури тези пари от петгодишен потребителски кредит, ще трябва да плаща за обслужването му по 50 лв. на месец и още по 100 лв. за застраховката на колата. Така месечните разходи за придобиването й се оформят на 556 лева.В случай че същият автомобил се купува с четиригодишен заем от SG ЕКСПРЕСБАНК, той се погасява всеки месец с вноска от 489 лева. Отделно се прави първоначална вноска от 3962 лева. При положение че тези пари са взети назаем за четири години, разходите за обслужването му ще са по 117 лв. на месец. Трябва да се прибавят и още по 100 лв. месечни разходи за застраховката. Като съберат тези цифри, ще излезе, че покупката на Форд Фиеста Комфорт със заем от SG ЕКСПРЕСБАНК ще струва на купувача си по 706 лв. на месец в продължение на четири години. Ако автомобилът бъде купен с кредит от Пощенска банка, заедно с първоначалната вноска по потребителски заем месечните разходи (заедно със застраховката) са 754 лева.При покупката на Опел Корса Комфорт с петгодишен заем от ОББ клиентът ще внася за погасяването му по 385 лв. на месец. Още 50 лв. на месец купувачът на автомобила ще трябва да харчи, ако вземе петгодишен потребителски заем, за да плати първоначалната вноска за колата (1878 лв.). Към тези разходи трябва да се включат и по 100 лв. за застраховка. С други думи, покупката на Опел Корса Комфорт ще струва на клиента по 535 лв. на месец. В случай че заемът е от SG ЕКСПРЕСБАНК и е за четири години, месечните разходи за изплащането му и за застраховката ще са 613 лева. Сравнението на цените показва, че когато една марка лека кола като Опел се продава на лизинг и с автомобилен кредит, по-поносимият вариант е да се ползва четири- или петгодишен заем, при който месечните вноски са по-ниски. Но като се пресметне общата сума, която би струвал Опел Корса Комфорт с петгодишен кредит (26 100 лв. - без застраховката), излиза, че колата ще излиза с 4.7 хил. лв. по-скъпа, при положение че лизингът е тригодишен и първоначалната вноска е платена с потребителски заем.

Facebook logo
Бъдете с нас и във